2023-10-05 09:21:35

EA SPORTS FC 24

Kad je Electronic Arts najavio razdvajanje od Međunarodne krovne nogometne federacije ilitiga FIFA-e, naivno sam pomislio kako će to biti početak nečeg novog u svijetu nogometnih igara. I sam EA je dražio fanove dvosmislenim izjavama o tome kako ih je težina FIFA brenda opetovano sputavala u njihovim naumima da dostave svoj revolucionarni nogometni magnum opus. Nova nogometna sezona donijela nam je EA Sports FC 24, igru pomalo bizarnog naziva i još bizarnijeg identiteta. Početna cjena je 70 eura.Friško ime na pakiranju ovdje je formalnost, a FC 24 nije ništa drugo doli vuk u janjećoj koži. Premda to na prvu može biti frustrirajuća i poražavajuća spoznaja, ona nipošto nije bez svojih prednosti. Naime, promjene koje ovogodišnja FIFA inačica donosi uglavnom su pozitivne i dodaju određenu dozu svježine, ali ne toliko da makar na trenutak zavaraju vaše istrenirane prste – dobro oni znaju koju i kakvu igru igrate.

Već pri prvom pokretanju, prije no što uopće zakorače na virtualne travnjake, igrači će primijetiti novi sustav menija. Izgleda da je EA konačno odlučio modernizirati i ubrzati svoja sučelja, iako ona nisu svugdje implementirana. Primjerice, sučelje u menadžerskoj karijeri je ostalo isto, što će reći tromo i nimalo intuitivno. S druge strane, novo sučelje u Ultimate Teamu prilično je zgusnuto i u najmanju ruku traži privikavanje, ako ne i intervenciju u vidu nešto većeg fonta.

I dok je dizajn sučelja u FC 24 otvoren za debatu, neosporna je činjenica da je ovo trenutno daleko najljepši virtualni nogomet na tržištu. Ono što stalno ponavljamo kao papagaji apsolutno vrijedi i ove godine: EA jednostavno zna dostaviti te dočarati ono najljepše od nogometne groznice.Najviše se ističu animacije koje se vrte u pozadini sučelja. Primjerice, na poluvremenu možete vidjeti novinare pri pripremi za uzimanje izjava, igrače kako u svlačionici gledaju što im trener crta po ploči ili uzbuđene gledatelje koji mlataraju po navijačkom bubnju. Takva vrsta interaktivnih menija dodatno približava igrača njegovoj virtualnoj momčadi, a nikako ne škodi vidjeti kako bijesni nogometaši poslije gorkog poraza bijesno šutaju bočice vode – lakše je sebi opravdati bacanje kontrolera!

Osim zabavnih menija, usred utakmice na terenu se pojavljuju razni grafički elementi koji će vam prikazati neke korisne informacije poput posjeda lopte, broja udaraca ili razine umora pojedinih sportaša. Važno je naglasiti kako ti prikazi nikada ne zauzimaju čitav ekran te traju taman koliko treba pa nema opasnosti od nepotrebne iritacije.

Nažalost, izgleda da EA funkcionira po principu “jedan tebi, jedan meni” pa neprestano iz svojih sportskih igara nepotrebno izbacuje neke segmente. Prezentacija prije početka utakmice sada je izvedena onako kako su prošle godine napravili prikaz važnijih okršaja. Dakle, vidite svjetinu kako se skuplja pred stadionom, igrače koji se zagrijavaju, navijače kako cvikaju karte… Sve je to divno i krasno, no nakon toga praktički odmah skačete u gameplay.Nema više potpunog prikaza izlaska igrača na travnjak ni predstavljanja formacija momčadi i trenera ili stanja na tablici, što je potpuno besmisleno jer takve stvari također igraju važnu ulogu u osjećaju uranjanja u iluziju simulacije pravog nogometa. Zašto EA nije jednostavno nadodao taj uvodni dio i samo ostavio tipku s kojom igraču omogućuje da to sve preskoči ukoliko želi što prije zaigrati… ne mogu shvatiti.

S obzirom na to da je ove godine uveden dodatni komentatorski dvojac, čovjek bi pomislio da će četiri glave biti bolje od dvije i da ćemo konačno dobiti zrno onog komentatorskog štiha kojeg povezujemo s gledanjem nogometa. Ukratko rečeno, novi par ne samo da je jednako bezvoljan i izlizan kao i “starješine”, već nekako uspijeva biti i gori. Ne treba ovdje trošiti previše riječi, dovoljno je reći da će i ove godine igrači slušati jedne te iste dosadne replike.

Electronic Arts je poznat po svojim bombastičnim i nadrealnim najavama inovacija i tehnologija koje se koriste u njihovim sportskim naslovima. I dok je u promotivnim materijalima sve hiper, turbo, groundbreaking ili mega, u konačnici svi ti epiteti djeluju kao šareni omot iza kojeg se skriva ista stvar koju konzumirate već godinama. Ovogodišnja hit-sintagma je HypermotionVnasljednik Hypermotion2 tehnologije iz FIFA-e 23.

HypermotionV razvijen je uz pomoć 180 natjecateljskih utakmica velikih natjecanja poput Lige prvaka i engleske Premier lige, a trebao bi dostaviti prirodnije kretanje poznatih nogometaša i nogometašica, kao i osigurati vjerodostojniji položaj igrača na terenu i njihovu međusobnu interakciju. Osim Hypermotiona, novitet je i takozvani Sapiens model unutar Frostbite tehnologije koji donosi poboljšanu fiziku tijela i tkanine.

Ono što EA godinama dobro radi ovoga puta je samo dignuto na razinu više, tako da sada s još veće daljine možete prepoznati velike face poput Sterlinga isključivo po njegovom potpisnom trku u kojem nalikuje na tiranosaura zarobljenog u ljudskom tijelu. Modeli nogometaša, travnjaka, publike, reklama i stadiona… sve vam je to malčice pojačano, toliko da primijetite razliku, a opet nedovoljno da vas otpuše s fotelje ili ostavi neki značajniji dojam. Zahvaljujući Sapiensumodeli tijela sportaša i sportašica prirodnije se ocrtavaju ispod dresa koji sada puno realnije reagira na trenje, gužvanje, povlačenje i vremenske uvjete.Grafičke novosti su i kamere iz sučeve i trenerske perspektive. Pri grubljim prekršajima ili slobodnim udarcima opasnim po gol kamera će se prebaciti na prvo lice te možemo vidjeti kakve patnje ima sudac pri smirivanju nadobudnih igrača ili označavanju linije živog zida. Ništa spektakularno, ali barem pokušavaju nešto drugačije.S druge strane, pri simuliranju utakmica u menadžerskoj karijeri dodana je trenerova perspektiva, no ona je blago rečeno katastrofalna. Prije svega, kamera nije prvo lice već je pozicionirana otprilike iza leđa vašeg menadžera, ali zapravo prati ono što se događa na terenu pa ga većinu vremena ni ne vidite. Onda kad ga i vidite, stoji ukočeno, pogleda često uprta u krivu stranu terena. Ruku na srce, zbilja je astronomski malen broj ljudi koji će ovako iskusiti igru, no sad mi je jasno zašto se EA nije s ovime previše hvalio.

Ni uz najbolju volju ne bi mogao reći da su grafički pomaci nešto po čemu se FC 24 bitnije izdvaja od svog duhovnog prethodnika. Lijepo je vidjeti fanove koji u predahu od utakmice odlaze po hranu, igrače koji se zabijaju u panele na rubovima terena ili lepršanje dresa pri punom sprintu, no sve su to sitne draži koje je lako i propustiti. S druge strane, puno vidljiviji i opipljiviji su pomaci u gameplayu, koji je po mom mišljenju najbolji u posljednjih nekoliko godina.

Jedna od stvari koju smo dobili zajedničkim miksom Hypermotiona i Sapiensa jest osjećaj težine. Igrači i igračice napokon ostavljaju donekle konkretan dojam mase. Razlika između snažnih i visokih igrača te onih vižljastih te s nižim težištem gravitacije izraženija je nego prije. Samim time, borba na terenu postala je kompleksnija jer igrači mogu češće koristiti igrače poput Lukakua koji blistaju kada su leđima okrenuti golu. Pritiskom tipke moguće je potpuno zagraditi i sakriti loptu od suparnika, a koliko ćete moći čuvati loptu ovisi o statistici snage vašeg igrača ili igračice.S obzirom na povećan naglasak na fizičke atribute, ove godine itekako se isplati ulaziti u borbu rame o rame ukoliko ste jači od protivnika. Fizička strana igre donijela je i poveći broj novih akrobacija i vratolomija. Loptu je moguće zaustaviti koljenom i glavom, a igrači s posebnim karakteristikama u stanju su u zraku izviti čitavo tijelo kako bi udarili loptu.EA Sports je nadogradio i sustav ubrzavanja sportaša pa je ove godine pripremio četiri vrste akceleracije. Ideja je bila uvesti dodatnu raznovrsnost trke, ali i spriječiti onu poznatu boljku neprirodnog “klizanja” igrača po terenu. Hvalevrijedna ideja, no ne dajte se zavarati: brzina i ubrzanje još uvijek su apsolutna “meta”, a igrači poput Mbappea ili Osimhena i dalje su praktički nezaustavljivi jednom kada uhvate zalet. Doduše, u tome će im pomoći i poboljšan sustav driblanja i primanja lopte koji im omogućuju da loptu zalijepe u svoje noge. Na njihovu nesreću, loptu u nogama nakon uklizavanja mogu zadržati i obrambeni igrači i pravi je gušt gledati kako mrcine poput Van Dijka čisto odnose igrača i metar trave, ali ne i loptu.

Dodatnu dimenziju u izgradnji napada dobili smo s precision pass mehanikom. Kada igrač koristi precizna dodavanja, pokazuje se bijeli krug koji mu točno sugerira gdje će lopta završiti. Iako na prvu komplicirana, nesumnjivo će postati najjače oružje za otvaranje protivničkih obrana. Noviteti su i mogućnost otkazivanja power shot animacije kako bi izveli standardne vrste udaraca i opcija brzog šuta kada ste jako blizu golu i nemate vremena za idući dodir s loptom.

Kako ne bi sve bilo previše jednostavno, dodane su friške animacije blokiranja udaraca, a golmani sada brane konzistentnije i trude se češće ispucavati lopte izvan opasnih zona ako ih ne mogu uhvatiti. Možda i ponajveća promjena u branjenju je mogućnost podešavanja promjene igrača uz pomoć desne gljive: igra vam, uz klasični prošlogodišnji model, nudi i principe mijenjanja koji stavljaju prioritet na blizinu lopte ili položaj u odnosu na vaš gol.Ima tu još dosta manjih sitnica za čije bi potpuno nabrajanje trebalo najmanje onoliko koliko čekam da Topnici dignu trofej prvaka Engleske – vjerujte mi na riječ, dugo je to! Na primjer, penali su postali kompleksniji jer je broj mogućih zona s prošlogodišnje tri povećan na pet, odnosno pri odabiru strane morate voditi računa i na visinu udarca.  Ipak, najvažnija gameplay inovacija svakako je PlayStyles. Stilovi su značajna nadogradnja banalnog traits sustava, a riječ je o posebnim karakteristikama rezerviranim za nogometaše i nogometašice koji se značajno ističu u nekom aspektu nogometne igre.Za razliku od traitsa, stilovi imaju znatan utjecaj na igru na terenu te predstavljaju važan faktor na koji valja računati tijekom utakmice. PlayStyles značajke razvijene su uz pomoć Opte, najveće internetske baze za sportske podatke, a trenutno na raspolaganju imamo 33 posebnih karakteristika podijeljenih u šest kategorija: pucanje, dodavanje, fizikalije, obrana, dodavanje i zasebni dio za golmane.Igrači poput Ward-Prowsea posjeduju dead ball odliku koja vam omogućuje bolje izvođenje slobodnih udaraca tako što, uz veću brzinu i snagu, produžuje krivulju koja vam prikazuje kamo će udarac odsjesti. Stilovi su različiti, no svima je zajedničko da na neki način vjerno odražavaju stvarne sportaše, do te mjere da fanovi nogometa s ovih prostora pretpostavljaju da Luka Modrić ima posebnu odliku koja mu omogućuje da s velikom učinkovitošću igra loptom s vanjskim dijelom kopačke. Premda dobar broj igrača ima neku posebnu karakteristiku, samo najbolji od najboljih posjeduju Playstyle+, što je zapravo pojačana verzija već postojećih stilova. Ona je tijekom meča prikazana kao zlatna ikonica koja stoji pored pokazatelja umora igrača ili igračice.

Posebne karakteristike nisu nikakav kozmetički gimmick i igrači koji pravilno nauče koristiti njihove jedinstvene prednosti imat će puno bolje šanse za pobjedu. Naravno, neke odlike bolje su od drugih. Sasvim je logično da biste radije htjeli igrača poput Viniciusa koji se odlikuje nevjerojatnim ubrzanjem nego prosječnog igrača Stoke Cityja koji loptu iz auta može baciti preko pola terena. Playstyles je jedna od boljih inovacija u posljednjih nekoliko godina i ovdje bez zadrške možemo reći kako sustav ima puno potencijala, ukoliko ga EA odluči nadograđivati kroz iduća izdanja. Osim što predstavljaju nemalo osvježenje na terenu, stilovi su integrirani u sve glavne modove igre.

Menadžerska karijera doživjela je dosta pozitivnih promjena, no nedovoljno da oživi ovaj, meni najdraži, mod igranja. Ove godine imate taktički identitet koji morate pripisati svojoj momčadi. Hoćete li igrati Kloppov Gegenpress, Pepovu Tiki-taku ili Atletikov autobus? Izbor je na vama, a jednom kada odaberete svoju potpisnu igru FC 24 će vas upoznati sa svojim sustavom trenera. Ništa kompleksno, sustav trenera podijeljen je u četiri kategorije od golmana pa do napada, a svaki trener ima svoju ocjenu za pripadajući sektor i oznaku sustava igre u kojem preferira raditi. Ako igrate Artetin ili Pepov nogomet, idealno tražite trenere koji su specijalizirani za brojna dodavanja i velik posjed. Ukoliko se osjećate buntovno, uvijek možete iskopirati i Unitedovog Ten Haga i igrati bez ikakvog identiteta, u čijem slučaju preporučujem da znatniji dio budžeta izdvojite za defanzivne stručnjake.Dodatnu taktičku dimenziju dobili smo s kompleksnijom pripremom prije utakmice. Prije svakog meča, moći ćete odraditi trening za nogometaše po želji koji će tu utakmicu privremeno dobiti PlayStyles bonus. Osim toga, vaši treneri će vam ponuditi kratak info o nadolazećem protivniku u kojem možete vidjeti neke korisne stvari poput taktike, formacije, ključnih igrača i načina na koji ih možete lakše pobijediti.

Nov dizajn sučelja zaobišao je ovaj mod pa se u njemu i dalje krećemo u staromodnim kockicama, što je blago razočaranje. Više sam razočaran činjenicom kako EA misli da sam senilan pa sam zaboravio činjenicu da je sustav trenera, koji je ovdje predstavljen kao novi, postojao prije dobrih petnaestak godina. Sekvence slavlja ostale su više-manje iste, s iznimkom proslave u autobusu i dodjele nagrade za najboljeg igrača. Poboljšanja trenerske karijere su tu, no ključni problem priglupe umjetne inteligencija protivnika i dalje je ostao neriješen. I dalje se događa da u finalu Lige prvaka protivnik izlazi s juniorima u sastavu, a osvajanje prvenstava još uvijek je lagano, zbog čega fali onaj osjećaj ponosa i postignuća.

U modu karijere u kojoj kontrolirate jednog igrača također ćete se igrati s izborom stilova s kojima preciznije možete profilirati vašeg nogometaša, a otključavat ćete ih postepeno i uz pomoć tri Personality izbora koja su vam otprije poznata. Izuzev toga, najveća inovacija bit će i vaš osobni agent koji vas savjetuje u vašoj poslovnoj karijeri, pomaže vam da pronađete novi klub za sebe i pazi da ispunjavate zahtjeve uprave kluba u kojem trenutačno igrate – dobar čovjek, ali nemojte da vas zakine za proviziju prilikom transfera.

Puno gore prošla je Volta, za koju EA mari manje nego Chelsea za tržišnu cijenu igrača. Čitava zajednica godinama je prizivala povratak legendarnih FIFA Street igara, a jednom kada ju je EA obnovio u vidu Volte, sav taj entuzijazam naglo je splasnuo i ona zjapi prazna. Ove godine glavna vijest za Voltu je uvođenje crossplaya unutar uređaja istih generacija. Svakako dobrodošla odluka jer aktivnih igrača zaista nema puno.

Ako je Volta podbacila, bivši Pro Clubs sigurno nije. Kažem bivši jer s pojavom FC 24 dolazi i Clubs i to u dosta nabildanom izdanju. Osim međuplatofrsmke igre, drastično je promijenjen sustav napredovanja vašeg kluba. Umjesto deset, sada imamo pet divizija, a natjecanja su podijeljena u dvije faze: ligu i doigravanja za ulazak u viši rang.Nov je i sustav fanova. Igranjem utakmica, vaš klub dobiva sve više i više obožavatelja. S fanovima otključavate bolje stadione i razne kozmetičke ukrase za vaš klub te bolje suigrače kojima upravlja umjetna inteligencija. Regularni dio sezone trebao bi trajati oko šest tjedana, a zanimljivo je i da ne možete ispasti iz dodijeljenog ranga. Clubs je zaista zabavan te ga ovim putem preporučam svima onima koji žele doživjeti FC 24 u društvu, a ne žele zapasti u rupu bez dna zvanu Ultimate Team.

Ultimate Team jednostavno je mod koji volite ili mrzite, a najčešće i oboje istovremeno. Naime, doživio je i on nekoliko promjena, i dok bih osobno rekao da su većinski pozitivne, za mene je FUT i dalje najveći problem nogometnih igara jer smatram da neopravdano guši razvoj svih ostalih modova. No, također sam svjestan činjenice da sam, barem što se statistika igranja tiče, u znatnoj manjini i da većina igrača provodi najviše vremena tamo, što bi trebalo značiti da im se FUT sviđa. Budući da se najviše prašine podiglo oko uključivanja nogometašica i njihovih statistika, volio bih se očitovati o tome.

Prije svega, mislim da je pošteno da svi priznamo kako FUT nikako nije vjerodostojan prikaz nogometa. Ako na terenu mogu igrati dva Messija, ako Marko Livaja može igrati rame uz rame s pokojnim Maradonom a zajednica prihvatiti da negdje postoji edicija kartice Paula Pogbe u kojoj dotični ima dobre statistike brzine i akceleracije, mislim da se možemo složiti kako su to stvari koje nisu moguće u pravom nogometu. FUT je fantazija, idealizirana i arkadna zabava koja se temelji na statistikama i ocjenama igrača iz raznih era. Određen dio zajednice prihvatio je žene u FUT-u, ali su se bunili zbog njihovih ocjena, tvrdeći kako nikako ne bi smjele biti nalik onima njihovih kolega.

EA je nekoliko puta istaknuo kako ocjene nogometašica nastaju njihovim međusobnim uspoređivanjem, a ne usporedbom s nogometašima. Samantha Kerr na trenutke pokazuje da je za nekoliko klasa bolja od svih svojih suparnica, stoga je prirodno da se to odrazi i u njenim ocjenama. Osim toga, kada bi žene imale “realne” ocjene u odnosu na muškarce, bile bi preslabe i njihova uloga u FUT-u bila bi u najbolju ruku zanemariva. Dapače, tek bi onda mogli optužiti EA da namjerno razvodnjava svoje kartice, jer dobiti Cristiana Ronalda ionako je bila nemoguća misija, a sada bi još morali izvlačiti i ženske kartice s iznimno niskom ukupnom ocjenom. Ovako, činjenica da ćete dobiti sportašicu ne umanjuje toliko vaše šanse za akvizicijom dobre kartice.

Osobno, mislim da je najljepša stvar kod sporta to što je stvoren za svakoga i svima, barem u teoriji, pruža jednake šanse. S obzirom da je FUT fantasy model u kojemu slažemo svoje idealizirane i posve nerealne vizije, ne vidim problem da u toj viziji uključimo i ženski nogomet, pogotovo kada isti iz godine u godinu postaje sve popularniji.Osim nogometašica, najveća novost u FUT-u je sustav evoluiranja kartica. Najjednostavnije rečeno, moguće je evoluirati pojedine kartice tako što ćete im povećati statistike, pozicije koje mogu igrati, stilove koje mogu nadograditi i poteze koje mogu izvoditi. Nije svakoj kartici moguće pridružiti svaku evoluciju, a istovremeno ne možete evoluirati više od jednog igrača. Dobra vijest je ta da igra sprema napredak evolucije pa u svakom trenutku možete zamijeniti karticu koju želite evoluirati bez straha da ćete na prošloj izgubiti napredak.

Svaka evolucija sastoji se od specifičnih ograničenja koje smanjuju broj kartica koje uz nju možete pojačati. Na primjer, jedna evolucija dopušta vam da evoluirate samo kartice čija ocjena pucanja ne prelazi 65. S obzirom na monetizacijsku prirodu FUT-a, sasvim je izgledno kako će EA tijekom cijele godine izbacivati mnoštvo različitih evolucija koje će zahtijevati razne kriterije poput određene pozicije ili rariteta kartice stoga nije nemoguće da će se do idućeg ljeta izvrtiti više-manje svaka kartica na tržištu.

Evolucije se nalaze unutar zasebnog menija, a iako nekima možete pristupiti besplatno, većina će tražiti određenu količinu mukotrpno zarađenih resursa, a biti će i vremenski ograničene. Svaka evolucija ima nekoliko faza te određene setove zadataka koje morate izvršiti s karticom koju želite pojačati. Najčešće ćete s njom morati odigrati određen broj utakmica ili postići specifične ciljeve poput broja golova, uspješnih driblinga i slično. Važno je pritom napomenuti da se jednom evoluirana kartica više ne može prodati, stoga treba biti oprezan. Ima tu još manje bitnih detalja koje će najviše zanimati zagrižene ljubitelje FUTa, a neki od njih su i preglednija sučelja zadataka i konačna implementacija claim all tipke za nagrade.

S tehničke strane, igra je blago neispolirana, barem na našoj testnoj verziji za PlayStation 5. Usporene snimke golova i prilika znaju štucati, igrači ponekad postanu nevidljivi, a dogodi se i da se igra zamrzne prilikom učitavanja sa glavnog menija. Budući da slične probleme prijavljuju i neki igrači na Steamu, izgleda kako je EA ovoga puta odradio pomalo šlampav posao, no dobra vijest je da redovito dolaze zakrpe pa u trenutku čitanja ovog teksta neki od ovih problema mogu biti riješeni.


Osnovna škola Slavka Kolara Hercegovac